Social Icons

Isnin, 31 Ogos 2009

Solat Daku















solat......

Assalamualaikum..sala sejahtera kepada pembaca2 sekalian..khawatir saya pada kali ini ialah berkaitan dengan solat..

Mengapakah kekadang solat kita tidak mengahalang kita daripada melakukan fahsya' dan mungkar?

Jawapan kepada persoalan ini merupakan Khawatir saya pada kali ini..ianya terlintas apabila pergi salat subuh di Masjid pada suatu hari..ketika duduk dalam Saf sementara menunggu muazzin mendirikan solat..terdetik di hati ini..kenapakah agak ramai umat Islam pada dewasa ini menunaikan solat..namun masih berleluasa fahsya' dan mungkar dalam kalangan umat Islam sendiri yang mendirikan solat teruatamanya..bukankah Allah telah berfirman dan al-Quran kitabnya yang mu'jiz mafhumnya : sesungguhnya solat itu menghalang seseorang itu daripada melakukan fahsya' dan mungkar..?

Selepas lama memikirkan perkara tersebut dan meniliti pada realiti kehidupan ini..

Jawapan kepada soalan itu mula datang menerjah dalam fikiran..antara sebab musabab perkara tersebut ialah..

yang pertama : solat tersebut tidak Ikhlas..

Seperti yang kita ketahui bahawa solat secara khususnya dan ibadat2 yang lain secara amnya tidak akan diterima kecuali setelah memenuhi 2 syarat..iaitu..

1. ikhlas kepada Allah..dalam erti kata yang lain melaksanakan solat mahupun ibadat yang lain dengan hanya bertujuan untuk ikhlas untuk mendapat keredaannya..

2. menepati syariat..amal ibadat yang akan diterima Allah mestilah menepati syariat yang diturunkan oleh Allah s.w.t kepada nabi Muhammad..misal yang mudah ialah solat subuh 2 rakaat tidak boleh dijadikan 3..


yang kedua : sebab yang kedua solat kita tidak menghalang kita daripada melakukan fahsya ialah disebabkan oleh tiada kusyuk dalam solat kita..

Solat ataupun ibadat yang tiada kusyuk dalamnya ibarat jasad tanpa ruh, dunia tanpa cahaya matahari dan bulan, makanan tanpa gula dan garam..dalam erti kata yang lain tiada kemanisan yang dirasa dan tiada rasa hadirnya Allah bersama..

Bagaimana Allah ingin memandang kepada solat yang tidak hadir hati tuannya dari mengingati Allah..?seolah2 menyebut kata2 ( bacaan dalam solat ) yang kita tidak mengerti apa yang kita bilang..seperti melakukan perbuatan ( ruku' sujud dan sebagainya ) yang kita tidak sedari..ianya seolah2 bergerak dengan sendirinya..

Sebaliknya setiap rukun Qauli dan Fi'li dalam solat tersebut mempunyai pengertiannya yang tersendiri..ianya digabung supaya menjadi lengkap dan sempurnanya sesebuah solat..dalam berdiri, ruku', sujud, dan semuanya mempunyai erti yang mendalam mengapa seseorang hamba disuruh melakukannya sebeum ianya perintah yang perlu ditaati..sujud misalnya mengabarkan pengiktirafan seorang hamba kepada tuhannya yang menjadikannya..seseolah menyerahkan dirinya dengan penuh tunduk dan takut..ianya juga mengembalikan rasa betapa kerdinya seorang hamba disisi tuhannya..seolah2 mengiktiraf keagungan dan kekuasan tuhan Rabbul Alamin..

Oleh yang demikian..wahai saudaraku sekalian..kekadang kita semua mendirikan solat lima waktu berjemaah di masjid siang dan malam..tapi akhirnya hari2 dala hidup kita terus berlalu begitu tanpa peningkatan..maksiat dan fahsya' terus dilakukan..jadi kita perlu duduk bersama diri kita renung dan muhasabah kembali diri kita..adakah selama ini kita kusyuk dan ikhlas melakukan ibadah..? dalam erti kata yang lain..adakah solat kita diterima oleh Allah? dan seluruh amal ibadah kita?


Saya memohon doa menadah tangan kepada Allah supaya menjadikan kita dari golongan mereka yang ikhlas dan kusyuk ketika ibadah..amin..semoga dengan penuisan kali ini akan membangkitkan iman diri saya dan para pembaca sekalian..walahuaalam

0 Komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...