Social Icons

Isnin, 31 Ogos 2009

Keajaiban Al-Quran



Rasulullah s.a.w bersabda dalam hadith baginda yang bermaksud " aku tinggal kepada kamu perkara yang jika kamu tidak akan sesat selamanya jika kamu bepegang teguhnya,ia adalah AL-QURAN DAN AS-SUNNAH "

Al-Quran merupakan kalam ALLAH s.w.t. yang telah diturunkan kepada junjungan besar nabi muhammad s.a.w melalui perantaraan malaikat jibril secara berperingkat untuk panduan sluruh umat manusia .Daripada takrif ini dapat digambarkan bahawa Al-Quran merupakan pembumbing dan garis panduan yang telah ditetapkan oleh Al-Khhaliq untuk kemaslahatan manusia sejagat dan berkesesuaian dangan fikrah manusia bagi mentadbir alam ini,mencari dan memikir dan seterusnya mengapllikasikan kindahan dan keunikan Al-Quran ini dalam kehidupan seharian.

Pada detik mutakhir ini dunia dikejutkan dengan penemuan dan pembuktian sains tentang alam yang kita diami sekarang .ini kerana al-quran yang diturunka 1400 tahun dahulu telah memberi gambaran tetang penemuan ini .
Sebagai contoh dalam surah al-hajj ayat 4 menceritakan tentang proses kejadian manusia sekaligus menyangkal teori darwinisme. Kebenaran al-quran telah dibuktikan oleh pengkaji yang cuba menerapkan isi kandungannya dalam setiap eksperimen mereka.

Banyak lagi penemuan sains moden,sekarang bersumberkan isyarat yang ada pada al-quran. misalnya pembayang putaran bumi mengelilingi matahari terdapat di surah az-zumar ayat 5, astronomi surah ar-ra'du ayat 2, ilmu tumbuhan dan haiwan surah an-nahl ayat 10-11 dan sebagainya.

Menurut seorang pakar bedah perancis ,beliau menyatakan bahawa "tidak ada kesalahan yang terdapat dalam bible,terdapat dalam al-quran.Beliau membuat perbandingan tentang biblee,l-quran dan sains moden.Melalui buku beliau al-quran,bible and secienc.
Oleh itu Allah meggalakkan umat manusia untuk memerhati alam ini dan memikir kan hikmah kejadian.Ini bersesuaina dengan firaman Alah s..w.t yang ber maksud " sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantunya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang yang berakal "

Lantaran itu , saintis atau pengkaji tanpa panduan illahi akan mnyimpang dan hanya akan memusnahkan kehidupan ini bagi memuaskan nafsu mereka bagi mencapai sesuatu yang batil. misalnya isu yang sedang hangat ketika ini,klon manusia. Ia perlu dikaji semula dengan dibuat sesuatu pendekatan bagi memahami proses ini dari segap aspek,baik faedah mahupun keburukan sebelum diterima... FIKIRKANLAH .......................................!

oleh: asma selasa:9.58 p.m

0 Komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...