Social Icons

Sabtu, 29 Ogos 2009

Anugerah Yang Terindah


Salam sejahtera kepada semua..semoga semua berada dalam rahmat dan inayahnya selalu..sudah lama tidak menulis lantaran program2 yang berjalan membuatkan diriku sibuk dan tidak sempat menulis..kali ini khawatir saya ialah berkenaan dengan perkhabaran iman..

Penulisan kali ini hasil daripada penelitian kepada diri sendiri yang lemah ini..lantaran iman ini kekadangnya naik melonjak tinggi dan kekadangnya jatuh merudum..antara tengah2nya pula sesuatu yang tidak pasti..

Ketika iman kita meonjak naik terasanya kitaah makhuk paling bahagia bersama sang penciptanya..terasa ituah anugerah yang terindah dalam hidup..begitu juga rasanya tingin berterusan berada dalam keadaan itu selama2nya..tapi apa kan daya pasti ada halangan, cabaran dan ujian yang Allah tetapkan bagi hamba2nya untuk menguji mereka..sama ada layak utnuk ke peringkat yang seterusnya ahupun kekal di tempatnya yang sama bahkan jatuh lagi..

Namun anugerah yang terindah tersebut jarang sekali bertapak kukuh seperti kukuhnya bukit uhud dalam diri..ianya sentiasa begitu..ahh..rasanya seperti tersepit di ceah himpitan puluhan ribu manusia..rasa resah dan hiang tujuan terus menghimpit diri..

Tetapi Alah s.w.t tidak pernah meninggalkan hamba3nya tanpa pedoman hidup..maha besar Alah s.w.t meninggakan kepada kita solat fardu berjemaah lima waktu untuk membangkit kembali iman hamba2nya..maha suci Allah..sungguhnya Engkau Maha Pengasih kepada hamba2mu..sentiasa menunggu hamba2nya di waktu siang untuk bertaubat hamba2mu yang melakukan maksiat di malam hari..dan menunggu di waktu malam untuk bertaubat hamba2mu yang berbuat maksiat di siang hari..

Rasulullah s.a.w juga pernah bersabda yang ertinya : jikalau kamu semua kaum yang tidak berbuat maksiat dan bertaubat sejurus selepas itu nescaya Allah akan tukarkan kau dengan kaum yang lain mereka berbuat maksiat dan bertaubat..

Terdetik persoalan di hati..mengapakah Allah mengkehendaki perkara yang sedimikian..?rupa2nya Allah s.w.t amat mengasihi hamba2nya..hanya kita hambanya yang ingin jauh darinya..

Oleh itu..marilah sentiasa kita berdoa selalu kepada Allah s.w.t agar Allah sentiasa member kepada kita petunjuk hidayah untuk kita terus melangkah satu tahap ke satu tahap..ainn ya rabb..semoga penuisan ini akan membantu serba sedikit diri ini untuk meningkatkan keimanan kepadanya..aminnn

0 Komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...