Social Icons

Isnin, 31 Ogos 2009

Falsafah Mentaliti Pelajar Berwawasan



Pembangunan pemikiran merupakan titik permulaan bagi seseorang pejar untuk menjana paradigma pengoperasian minda kearah lebih komprihensif. Menurut kamus dewan ,falsafah membawa maksud pengetahuan tentang pengertian-pengertian yang dianggap sebagai ilmu yang mendalam. dalam konteks ini ,kerialisasian falsafah amatlah bergantung kepada kekondusian maklumat secara total dan tidak lari daripada garisan kenyataan .Teknologi kefalsafahan yang sistemetik secara tidak langsung akan memepertingkat ketamadunan ilmu yang gemilang .

Sejarah kefalsafahan islam mencatat era kegemilangan ketamadunannya yang tersendiri melalui perkembangan ilmu falsafah yang jauh lebih moden daripada apa yang disangkakan malah sejak zaman junjungan baginda Rasulullah sudah lahir ramai ahli-ahli falsafah yang masyhur dalam syair seperti Hisham bin Abdul muthalib dan Harb bin Umayyah,kemudian ilmu falsafah terus menjalar ke zaman khulafah Ar-rasydin,Umayyah,Abbasiyah dan zaman-zaman seterusnya dengan melahirkan tokoh-tokoh falsafah nya yang telah mencipta suatu ketamadunan pemikiran yang tidak mampu digapai oleh masyarakat dunia ketika contohnya:Ibnu Sina memperkenalkan kepada menerusi ilmu kimianya .Khawarizmi dengan teori matematiknya dan Ibnu Rushd dengan falsafah perubatannya.


Keagungan pemukiran islam ketika itu telah menjulang kreadibiliti islam dan memartabatkan keilmuan islam dibawah petunjuk Al-Quran dan Sunnah sehingga berkembang pesat ke Eropah yang masih dizaman gelap .Implikasinya Eropah telah melalui zaman Renaissance dibawah pengaruh kefalsafahan tokoh-tokoh mujahid ini.


Faslasafah brperanan penting dalam membentuk keyakinan pelajar pada satu semangat yang jitu .melalui falsafah moden yang dijadikan sebagai subjek untuk mencapai sesuatu keagungan pemikiran pelajar akan bertambah ketahap maksimum.konotasinya pencernaan minda dapat dimaksimumkan untuk menghasilkan ilmu yang mantap .Perbendaharaan ilmu dalam minda pelajar akan lebih aktif dan akan merelevankan setiap usaha pelajar jika satu kefalsafahan yang mantap diletakkan sebagai pedoman pendidikkan .

Selain itu ,tahap kedinamikkan potensi seseorang pelajar akan membantunya mendomonasikan segala ilmu yang dipelajarinya kepada satu keyakinan yang jitu malah tidak mustahil kemantapan idea yang bernas diaduk dengan mental yang sentiasa positif mampu menjarakkan jurang perbezaan kefalsafahan dengan ilmu kajian biasa secara analitikalnya ,ketinggian kefalsafahan seseorang itu akan membantu nya mencipta satu ruang daya cipta yang tinggi untuk pemodenan negara .

Pelajar2 kosmopolitan kian menghampiri era globalisasi yang memerlukan mereka menyatupadukan seluruh pemikiran secara lebih komprihensif dan praktikal bukannya idea yang klise dan samasahaja setiap orang.Inilah peripentingnya kefalsafahan kepada setiap orang pelajar.keupayaan untuk mewujudkan satu pemikiran yang betul2 melambangkan ciri2 kefalsafahan amatlah bergantung kepada kecekapan seseorang itu menangkap segala maklumat disekelilingnya dan menterjemahkannya disistem pemusatan idea untuk dizahirkan .dengan ini berlakulah satu aliran pemusingan minda dalam diri pelajar untuk menginovatifkan kecanggihan idea dimata pena
Melalui ilmu kefalsafahan juga dapat meningkatkan prioriti seseorang pelajar untuk mencapai matlamat pendidikan negara yang ingin melahirkan lebih ramai cendekiawan bebakat dalm pelbagai bidang samaada kesusasteraan ,biokimia.Perubatan dan Kejuruteraan.melalui penggunaan komponen sastera diperingkat menengah yang diusahakan oleh kementerian pendidikan secara tidak langsung memupuk minda untuk melahirkan satu tingkat pemikiran yang secara logiknya tidak sesuai dengan umur sebegitu tetapi prinsip kefalsafahan ini tidak memerlukan syarat yang khusus.Setiap orang mampu mencapainya jikasetiap maklumat direlevenkan .Oleh sebab itu langkah pengenalan komsas ini memang tepat pada masannya untuk memfalsafahkan minda pelajar kearah kegemilangan pendidikan yang fleksibel.


Secara tunasnya,pelajar2 yang ingin menerokai seluruh pemikiran maklumat dengan lebih komprehensif mestilah mahir cara2 menggabungkan kefalsafahan dengan keintelekkan untuk mewujudkan satu daya perangsangan minda .Dalam aspek ini,kecemerlangan daya pembentukan falsafah yang progresif akan membantu seseorang pelajar itu untuk melahirkan mindanya yang sentiasa berfikir untuk maju.

by:asma fatimah

Kasih Ibu


Kasih Ibu - Burn

assalamualaikum..wbrkth..salam sejahtera kepada semua..terkenangkan ibuku yang tercinta membuatkan ku persembahkan lagu ini untuknya..huhu..skema giler..selamat mendengar..

lirik..

ketika aku dibelai
kasih sayangmu terindah
kau tersenyum bila
melihat diri ini

kiniku telah dewasa
kasih dirimu tak berbelah bahgi
hanya pada diriku

seharum bunga indah
pelukanmu itu sayang
bak awan biru melindungiku

# hanyalah kasihmu
yang aku perlu
tiada duanya untukku
bandingkan darimu
hanyalah kasihmu
oh ibu
biarlah bersemadi dalam hati
buat selamanya

kau tak ternilai bagi diriku
kesugguhanmu mendewasakanku
andai semua berpura akhirnya
sinarmu hilang selamanya

Putri-Putri Persana 2007


Ketika mula bertemu terasa bagai telah lama bersua kau sambut hulur tanganku bertegur sapa penuh mesra masa terus berlalu dan kita tetap seiringan berjalan menempuh onak liku..lalui semua suka duka bersama biarlah apapun rahsia dan kelemahanmu tetap engkau temanku riangnya saat kita ketawa asyik bersenda dan bercerita walau sesekali pandangan kita berbeza namun angannya tetap serupa..ada kalanya kita juga saling terluka namun diakhirnya kita tetap bersama dan kini kita dipisahkan dua benua saling mengejar cita tak pernah ku lupakan detik yang indah bersama temanku..ku pasti suatu masa engkau dan aku bertemu semula kembali jalinkan detik nan indah untuk kenangan bersama

H1N1 Menurut Saya



wabak H1N1 mula menghantui bumi

bismillahirrahmanirrahim..alhamdulillah wassolatu wassalamu ala rasullillah..waala alihi wasahbihi waman walah..

amma baad..

assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh..salam sejahtera kepada semua pembaca2 semoga berada dalam naungan dan inayahnya selalu..

khawatir saya pada kali ini ialah berkaitan dengan selsema khinzir atau dekenali sebagai H1N1 yang enyerang hampir seluruh dunia setakat ini..seluruh dunia telah mengambil langkah berjaga2 utk memastikan bahawa wabak ini dapat dihapuskan..pelbagai usaha dijalankan..namun demikian wabak ini masih lagi tersebar di luar sana..

apakah sebenaarnya wabak ini? dari manakah asal usulnya? kenapakah ia menyerang dunia sekarang ini?

pada penelitian dan hasil pencarian..saya dapati wabak ini ialah antara tentera2 Allah..sesungguhnya pembaca sekalian..Allah telah mula menghantar tentera2nya di atas muka bumi ini kerana telah benyak peperangan dan pembunuhan yang berlaku ke atas para Ulama2, mujahid2 dan kekasih2 Allah..bukankah Allah telah berfiman :


ertinya:

dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agamaNya (agama Islam)

musuh2 Islam telah memerangi dan mengangkat bendera mereka utk menentang Allah s.w.t..oleh itu Allah yang maha besar lagi maha agung menghantar tentera2nya utk melawan..dan ingatlah tidak mengetahui tentera2 yang maha kuasa kecualilah Allah yang maha esa lagi maha kuasa sendiri..dengarlah firman Allah ini :

وما يعلم جنود ربك إلا هو

ertinya :

dan tiada yang mengetahui tentera Tuhanmu melainkan Dialah sahaja.

maka H1N1 ini tidak syak lagi ia merupakan tentera2 Allah yang diutuskan utk melawan senjata2 yang dikatakan amat canggih dan moden..manakah ia??adakah ia mampu melawan kuasa Allah..dan lihatlah lagi bukti bahawa H1N1 ini merupakan kuasa Allah iaitu firman Allah lagi :


ياأيها الذين آمنوا اذكروا نعمة الله عليكم إذ جاء تكم جنودٌ فارسلنا عليهم ريحاً وجنواً لم تروها وكان الله

بماتعملون بصيرا


Wahai orang-orang yang beriman, kenangkanlah nikmat Allah yang dilimpahkanNya kepada kamu. Semasa kamu didatangi tentera (Al-Ahzaab), lalu Kami hantarkan kepada mereka angin ribut (yang kencang) serta angkatan tentera (dari malaikat) yang kamu tidak dapat melihatnya dan (ingatlah) Allah sentiasa melihat apa yang kamu lakukan.

lihatlah bagaimana Allah mengutuskan udara yang merupakan tentera Allah..keajaibannya..tiada siapa yang boleh melihat dan..kekuatannya..tiada siapa yang terselamat..

siapakah kamu semua yang ingin melawan tentera2 yang maha Kuasa??

dan kita wahai umat Islam sekalian tidak terkecuali daripada siksaan Allah ini..kerana seseungguhnya Allah apabila menghantar bala tenteranya maka semua tidak terkecuali..

kemanakah kita inginkan melarikan diri selain kembali kepada tuhan yang maha Esa lagi maha kuasa..yang mencipta langit dan bumi ini..?tuhan yang maha Agung lagi maha penyayang..

Ya Allah kepadamulah tempat kami kembali..kepadamulah tempat kami menadahkan tangan kami..sesungguhnya engkaulah tuhan yang Maha mendengar dan menerima doa2 dan taubat hamba2mu..kepadamulah mata2 ini menangis dan tubuh2 badan ini sujud..kerana hanya kaulah yang mampu menyelamatkan kami..Ya Allah..Ya hannan Ya ghafir..

tiada senjata yang paling berguna yang paling mujarab kecualilah bertaubat, bertakwa kembali kepada Allah s.w.t..sesungguhnya dosa2 manusia hari ini kepada Yang maha kuasa tidak terhitung padahal dialah tuhan yang meciptakan mereka..

dan ingatlah kita tidak terlepas dari bencana ini kecuali dengan salah satunya ialah kita membantu dan membela agama Allah..sesungguhnya Allah berfirman :


ertinya :

Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.

sesungguhnya pada mutaakhir ini kita semua umat islam seolah2 meniggalkan kuda tanpa penuggannya..pedang, lembing dan tombak tanpa tuannya..tanyalah kepada diri sendiri..apakah usaha2 ku utk mendapat keredaan serta syurga Allah..??

oleh yang demikian sidang pembaca sekalian..

marilah sama2 kita melazimi istighfar dan tubat kita kepada Allah..moga2 Allah menyelamatkan kita daripada bala2 dunia pada hari ini..dan yang pasti utk kita lakukan ialah membela agama Allah..sesungguhnya kitalah umat yang terbaik diatas muka bumi ini..seperti firman Allah :

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنكَرِ


Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)

astaghfirullahalazim..

Masriyah Menjelang Alaf 2020




hah ni plak real skit nampak..
kelas 1 maliki&hambali pun dah tak de..tp tak pe..ustazah hafizah&ustazah sabni masih lagi ade..dont'worry

New Persana class's Picture.

gambar kelas persana yang terbaru...cantik tak..kesian abg mohd..hasil seni dia..dah pupus..ala..khot...belakang dinding kelas tue..tak pe ujian..banggunan baru yang akan siap..ntah 2 taun lg kot..

Meating Alumni Persana 2007


pose kat tangga tue...nak taw idea sape...hah...kita pk la same2.... (masriyah next top model)

Perkemahan Bukit Hijau

bismillahirrahmanirrahim..segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Robbul izzati atas segala limpah kurnia dan inayahnya..

ketika suatu hari berfikir2 tiba2 teringat sebuah perkemahan yang pernah dilalui ahli PERSANA bersama walaupun x semua ahli PERSANA yang menyertainya..program tersebut berlangsung ketika sebahagian dari kalangan ahli PERSANA menduduki peperiksaan SPM 06..masa itu PERSANA belum lagi wujud diatas muka bumi Masriyah..hanya PERTIMA (sounds like a sardins brand..hahaha..whatever..) persatuan tingkatan lima Masriyah..perkemahan tersebut diadakan pada pertengahan tahun klau x silapnya..manakala perserta yang menyertai camp tersebut PERTIMA dan pelajar tingkatan tiga Masriyah..bertempat di Hutan rekreasi Bukit Hijau..rasanya semua masih segar di ingatan kot..


Terdapat sukan lasak semasa program tersebut antaranya flying FOX ( betui ka x ejaannya nih ) yang seingat saya saudara Naili Amani menjadi peserta bertuah pertama yang mencuba acara flying Fox tersebut ( selepas dipaksa ..hahaha..) lucu bila teringatkan perkara terebut ( yargh Naili you are my hero ) seterusnya yang masih tersergam indah di ingatan lagi..acara berjalan atas Tali yang mana di bawah tali tersebut air sungai yang x berapa dalam..jadi kebanyakan peserta lelaki buat2 x lepas lalu boleh jatuh dan mandi sungai..memang hebat perancangan mereka ( aku pon join sekaki dan setangan ) ..err..hal ini demikian kerana, pada saat itu bermandi sungai adalah masih diharamkan oleh Teacher Aliza selaku camp comander yang agak tegas..selain itu acara yang terakhir outdoe klau x silap..acara fitness ( ataupun testing dan mengenali umur anda ) ramai yang dapat umor mereka sekitar 23-26 walaupun yang menyertai camp itu paling tua 22 tahun..yang umur 22 pulak umornya meningkat ke 70 selepas melakukan fitness..macam nak pengsan tuh..tapi apa2 pun best2 sebab bersama rakan2..


yang paling menarik ialah..perkemahan tersebut mempunyai temanya yang tersendiri yang mewarnai dan menceriakan lagi program tersebut..iaitu..PERSAHABATAN..dan dari situ lahirlah sebuah nasyid tema yang dinyanyikan oleh saudara Naim iaitu sahabat sejati ( hasil ciplak dari kumpulan devotees ) sedap gile..masih terbayang sewaktu Naim menyanyikan lagu tersebut..ada juga yang ingin memercikkan air mata tapi ditahan..huhu..sedih.. dan ini lah lagunyer..tapi ini yang sebenar nyanyian Devotees..sebab x dapat nak dapatkan nyanyian dari saudara Naim..dan inilah lagunya.. ( banyak lagi sebenarnya kisah daripada perkemahan tersebut yang tersirat dan tersurat..jumpa mkhluk2 halus la, berbalas2 surat, explorace, Qiamulail, mandi sungai ade juga yang sampai lemas2..huhu..bahaye2..xperlulah saya nyatakan siapa yang lemas..nak tahu boleh la rujuk kembali kepada saya...hehe..dan macam2 lagi lah..ibarat kata pakcik astro..macam2 ada..panjang ceritanya..berapa hari tu..okeh..saya tinggalkan anda dengan devotees..sahabat sejati..k selamat menonton..

video

semoga terhibur sambil mengenangkan kenangan indah bersama sahabat dan rakan2..thanks to you all to be my firend

Ku Berlari Mengejar Mimipi


video

semoga semangatmu terus membara utk mengejar mimpi...

Gambar Dari Mesir



kubu salahuddi al ayyubi..masjid tu kat tempat tertinggi kubu..tapi bukan dibina oleh salahuddin dan tiada kena mengena dengannya..ada pemerintah mesir namanya Muhammad Ali Basaya yang membinanya..

banggunan2 di hadapan tersebut ialah kompleks melayu..terdapatnya rumah2 negeri pahang, terengganu,selangor, kedah, dan sarawak..disitu tempat tinggal kebanyakan pelajar2 malaysia di mesir yang menuntut di main campus U al-Azhar mesir..

abul hoo ( x pati ejaannya betul atau x ) patung seorang pemerintah mesir..namun hidungnya sudah tiada kerana semasa penjajahan napoleon ke atas mesir ia menembak ( atau tumbuk atau sepak..x pasti ) kat hidungnya..yang menyebabkan hidungnya kudung..



gambar pyramid giza mesir




pasar mingguan menjual kereta terpakai hayyu asyir madinat nasr cairo..


dipercayai baling duit bleh memakbulkan doa..di pyramid..

tengah2 masjid al Azhar di darrasah cairo..

pyramid

sesiapa yang ada kelapangan bolehla berkunjung ke mesir ini..

ahlan wasahlan...diucapkan kepada semua dari bumi anbiya ini..gambar2 maqam2 dan sejarah para nabi dan wali klau ada kesempatan insyaalah saya masukkan..

doakan kejayaan kami di mesir ini..banyak cobaan dan dugaan di mesir ini ..kami perlukan sokongan dan juga doa dari kalian semua.........thanks

Kitab Azhar dan Kejayaan



Bismillahirrahmanirrahim..bersyukr ke hadrat ilahi yang sentiasa melimpahkan nikmat kepada hamba2nya..selawat dan salam kepada Rasul junjungan s.a.w pemawa risalah agung.


Salam kepada pembaca2 sekalian..sudah lama agaknya saya tidak mencoretkan blog ini kerana sibuk membaca dan mengulangkaji pelajaran lantaran peperiksaan yang bakal menjelang tiba x lama lagi..iaitu peperiksaan kuliah usuluddin tahun 1 pada 10/5 (ujian lisan) dan 16/6 (bertulis)..agak sibuk utk menulis kerana madah ( subjek) pada fasal ini sepuluh semunya..kitab2 manhaj azhar tidak kurang juga tebalnya sekitar 200 ke 300 mukasurat..ada juga yang melebihi 300..


Antara kitab yang menarik perhatian dan rasa seolah2 berkhayal ketika membacanya ialah kitab tasawwuf..tajuknya Tasawwuf Islami jalan dan mereka2 yang telah melaluinya..ianya banyak kepada penyucian hati..membincangkan tentang pengertian tawassuf, seterusnya pengenalan, institusi2,..setersunya pada pembahagian kedua kitab membincangkan tentang maqam2 tasawwuf dan hal2 tasawwuf..perbezaan hal dan maqam..selepas itu masuk kepada tajuk yang amat diminati oleh saya iaitu perbincangan tentang Maqam2 ( perinkat2 )..bermula dengan Maqam taubat yang tiada perbezaan pendapat ulamak pada meletaknya dimana semua ulamak2 tasawwuf seorang yang melalui jalan tasawwuf mestilah sebelum ia meluli jalan yang lain ada pada dirinya maqam Taubat tersebut..seterusnya maqam2 yang lain seperti wara, zuhud, sabar, dan lain2 lagi..dan pada perbincangan setiap maqam ini terdapat pula ayat2 yang berkaitan utk menunjukkan bahawa setiap maqam tersebut mempunyai dalil yand diambil dari al-quran dan sunnah, dan itulah tempat pengambilan tasawwuf yang sebenarnya...dan juga disertakan kata2 ulama2 dan juga kata2 hikmah tentang maqam tersebut..contohnya pada maqam taubat imam al-Ghazali mengatakan taubat ialah makna daripada tiga perkara : ilmu, keadaan, amal..


1.maka dengan ilmu seseorang itu mengetahui dosa2 yang dilakukan dan juga maha besarnya kuasa yang akan membalas atas perbuatan dosanya tersebut..

2. hal pula ialah ataupun keadaan iaitu keadaan seseorang itu setelah ia mngetahui perkara diatas maka dia akan berasa susah hati dan gundah gulana atas dosa yang dilakukan..

3.maka lahirlah dari situ amal ataupun perbuatan..ituitu dengan seseorang itu angotanya bergerak utk meninggalkan perkara tersebut da kembali kepada tuhannya..
Habis perbincangan maqam dan hal..masuk pula kepada mereka2 yang telah melalui jalan ini..iaitu pengenalan beberapa ulama yang terkenal yang pernah melalui jalan ini ketika kehidupan mereka..antara merek ialah FUdail bin Iyadh, Maaruf al-Karkhi, imam al-muhasibi atau muhasabi, ZunNUn al-Masri dan beberapa tokoh yang lain..
Sampai disitu sahaja ilmu tasawwuf dalam kitab usuluddin..


Apabila membaca kitab tasawwuf ini selalu terdetik dihati suatu hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh muaaz daripada ibn asakir daripada abu darda :


تعلموا ما شئتم أن تعلموا، فلن ينفعكم الله حتى تعملوا بما تعلمون


Ertinya : belajarlah apa yang kamu kehendaki, maka tidak ada manfatnya daripada Allah kecualilah selepas kamu beramal dengan apa yang kamu pelajari..
Maka, apabila membaca sahaja kitab ini diri ini terasa seperti melayang2 hidup alam tasawwuf yang penuh kesucian hati dan pengabdian diri kepada Allah oleh ulama’ yang melalui jalan ini..apa yang saya ingin kongsikan ialah sesiapa yang pelajari ilmu tasawwuf ini utk pepriksaan maka rugilah sama sekali..kerana di dalamnya terdapat perbagai hikmat dan jalan menuju Allah..
Termasuk juga ilmu2 lain dalam azhar ini..namun demikian terdapat segelintir dari kalangan kita yang mempelajari ilmu2 ini utk menjawab peperiksaan..amat rugi sekalilah baginya..ilmu tafair contohnya sebuah ilmu utk memahami al-Quran dengan keupayaan kita sebagai manusia..sesipa yang membaca kitab2 tafsir dan tidak ada rasa kehebatan Allah dan hanya mencari poin2 utk menjawab dalam periksa teramatlah rugi kerana apabila seseorang itu mempelajari ilmu tafsir setiap kali dia melalui ayat2 yang pernah dilaluinya semasa belajar dia akan mentadabburnya maka disitu lahirlah bibit2 iman dalam hati dan ilmu tentang kalam2 Allah yang maha Agung lagi maha berkuasa..


Dan akhir sekali ialah khawatir imaniyah saya..agak panjang muqaddimah..hanya terasa ingin berkongsi dengan pembaca tentang ilmu2 yang dipelajari..
Khawatir saya pada kali ini terdetik di minda apabila suatu hari termenung memikirkan peperiksaan yang bakal menjelang tiba..semestinyalah setiap orang akan mula utk membaca buku ada yang stdy group, kelas tutorial dan sebagainya di suasana U al-azhar ini..terdetik dihati betapa bersungguh2nya seseorang itu menghadapi peperiksaan yang akan menentukan sama ada ia akan menaiki tahap yang lebih tinggi ataupun kekal di tahap yang sama dan yang menetukannya ialah pensyarah2 selepas Allah s.w.t..


Di sini sedarkah kita juga sedang duji didunia ini?
Ujian oleh Allah s.w.t yang menjadikan bumi langit dan seisinya, tuhan maha adil lagi maha bijaksana, yang ditangannya segala takdir berdaya mengubah dan menetap segala takdir..disebut dalam surah ar-Raadu :

يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ ۖ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ

Ertinya : Allah menghapus dan menetapkan apa yang Dia kehendaki. Dan disisinya terdapat ummul kitab ( lauh mahfuz )
Kita berada ditangannya dalam penguasaanya..adakah kita menumpu seratus peratus kepada peperiksaan ini sedangkan kita juga sentiasa diuji dengan iman kita yang naik dan turun..amal ibadah kita, Quran kita dan sebagainya..jadi nasihat saya kepada sahabat2 sekalian iaitu..khususkanlah masa kalian untuk Allah s.w.t..supaya tidak kita mengabaikan ujian iman dan ujian akhirat kita..
Berjayad galnyta bergantung hubungan kita dengan Allah..kerana dia maha Mengatur segalanya..baik hubungan kita dengan Allah baiklah keputusan kita di dunia dan akhirat dan sebaliknya..


Akhir kalam janganlah kita begitu menumpukan urusan peperiksaan dunia dan melupakan urusan akhirat dan ujian yang terbesar nanti di akhirat..
Akhir kata selamat maju dalam peperiksaan yang bakal menjelang..belajarlah kerana menimba ilmu bukan untuk menjawab periksa..
Waalahuaalam bissawab..apa yang baik dari Allah dan apa yang buruk dari kekurangan diri..

Assalamualaikum w.b.k.h
..

Keajaiban Al-Quran



Rasulullah s.a.w bersabda dalam hadith baginda yang bermaksud " aku tinggal kepada kamu perkara yang jika kamu tidak akan sesat selamanya jika kamu bepegang teguhnya,ia adalah AL-QURAN DAN AS-SUNNAH "

Al-Quran merupakan kalam ALLAH s.w.t. yang telah diturunkan kepada junjungan besar nabi muhammad s.a.w melalui perantaraan malaikat jibril secara berperingkat untuk panduan sluruh umat manusia .Daripada takrif ini dapat digambarkan bahawa Al-Quran merupakan pembumbing dan garis panduan yang telah ditetapkan oleh Al-Khhaliq untuk kemaslahatan manusia sejagat dan berkesesuaian dangan fikrah manusia bagi mentadbir alam ini,mencari dan memikir dan seterusnya mengapllikasikan kindahan dan keunikan Al-Quran ini dalam kehidupan seharian.

Pada detik mutakhir ini dunia dikejutkan dengan penemuan dan pembuktian sains tentang alam yang kita diami sekarang .ini kerana al-quran yang diturunka 1400 tahun dahulu telah memberi gambaran tetang penemuan ini .
Sebagai contoh dalam surah al-hajj ayat 4 menceritakan tentang proses kejadian manusia sekaligus menyangkal teori darwinisme. Kebenaran al-quran telah dibuktikan oleh pengkaji yang cuba menerapkan isi kandungannya dalam setiap eksperimen mereka.

Banyak lagi penemuan sains moden,sekarang bersumberkan isyarat yang ada pada al-quran. misalnya pembayang putaran bumi mengelilingi matahari terdapat di surah az-zumar ayat 5, astronomi surah ar-ra'du ayat 2, ilmu tumbuhan dan haiwan surah an-nahl ayat 10-11 dan sebagainya.

Menurut seorang pakar bedah perancis ,beliau menyatakan bahawa "tidak ada kesalahan yang terdapat dalam bible,terdapat dalam al-quran.Beliau membuat perbandingan tentang biblee,l-quran dan sains moden.Melalui buku beliau al-quran,bible and secienc.
Oleh itu Allah meggalakkan umat manusia untuk memerhati alam ini dan memikir kan hikmah kejadian.Ini bersesuaina dengan firaman Alah s..w.t yang ber maksud " sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantunya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang yang berakal "

Lantaran itu , saintis atau pengkaji tanpa panduan illahi akan mnyimpang dan hanya akan memusnahkan kehidupan ini bagi memuaskan nafsu mereka bagi mencapai sesuatu yang batil. misalnya isu yang sedang hangat ketika ini,klon manusia. Ia perlu dikaji semula dengan dibuat sesuatu pendekatan bagi memahami proses ini dari segap aspek,baik faedah mahupun keburukan sebelum diterima... FIKIRKANLAH .......................................!

oleh: asma selasa:9.58 p.m

Solat Daku















solat......

Assalamualaikum..sala sejahtera kepada pembaca2 sekalian..khawatir saya pada kali ini ialah berkaitan dengan solat..

Mengapakah kekadang solat kita tidak mengahalang kita daripada melakukan fahsya' dan mungkar?

Jawapan kepada persoalan ini merupakan Khawatir saya pada kali ini..ianya terlintas apabila pergi salat subuh di Masjid pada suatu hari..ketika duduk dalam Saf sementara menunggu muazzin mendirikan solat..terdetik di hati ini..kenapakah agak ramai umat Islam pada dewasa ini menunaikan solat..namun masih berleluasa fahsya' dan mungkar dalam kalangan umat Islam sendiri yang mendirikan solat teruatamanya..bukankah Allah telah berfirman dan al-Quran kitabnya yang mu'jiz mafhumnya : sesungguhnya solat itu menghalang seseorang itu daripada melakukan fahsya' dan mungkar..?

Selepas lama memikirkan perkara tersebut dan meniliti pada realiti kehidupan ini..

Jawapan kepada soalan itu mula datang menerjah dalam fikiran..antara sebab musabab perkara tersebut ialah..

yang pertama : solat tersebut tidak Ikhlas..

Seperti yang kita ketahui bahawa solat secara khususnya dan ibadat2 yang lain secara amnya tidak akan diterima kecuali setelah memenuhi 2 syarat..iaitu..

1. ikhlas kepada Allah..dalam erti kata yang lain melaksanakan solat mahupun ibadat yang lain dengan hanya bertujuan untuk ikhlas untuk mendapat keredaannya..

2. menepati syariat..amal ibadat yang akan diterima Allah mestilah menepati syariat yang diturunkan oleh Allah s.w.t kepada nabi Muhammad..misal yang mudah ialah solat subuh 2 rakaat tidak boleh dijadikan 3..


yang kedua : sebab yang kedua solat kita tidak menghalang kita daripada melakukan fahsya ialah disebabkan oleh tiada kusyuk dalam solat kita..

Solat ataupun ibadat yang tiada kusyuk dalamnya ibarat jasad tanpa ruh, dunia tanpa cahaya matahari dan bulan, makanan tanpa gula dan garam..dalam erti kata yang lain tiada kemanisan yang dirasa dan tiada rasa hadirnya Allah bersama..

Bagaimana Allah ingin memandang kepada solat yang tidak hadir hati tuannya dari mengingati Allah..?seolah2 menyebut kata2 ( bacaan dalam solat ) yang kita tidak mengerti apa yang kita bilang..seperti melakukan perbuatan ( ruku' sujud dan sebagainya ) yang kita tidak sedari..ianya seolah2 bergerak dengan sendirinya..

Sebaliknya setiap rukun Qauli dan Fi'li dalam solat tersebut mempunyai pengertiannya yang tersendiri..ianya digabung supaya menjadi lengkap dan sempurnanya sesebuah solat..dalam berdiri, ruku', sujud, dan semuanya mempunyai erti yang mendalam mengapa seseorang hamba disuruh melakukannya sebeum ianya perintah yang perlu ditaati..sujud misalnya mengabarkan pengiktirafan seorang hamba kepada tuhannya yang menjadikannya..seseolah menyerahkan dirinya dengan penuh tunduk dan takut..ianya juga mengembalikan rasa betapa kerdinya seorang hamba disisi tuhannya..seolah2 mengiktiraf keagungan dan kekuasan tuhan Rabbul Alamin..

Oleh yang demikian..wahai saudaraku sekalian..kekadang kita semua mendirikan solat lima waktu berjemaah di masjid siang dan malam..tapi akhirnya hari2 dala hidup kita terus berlalu begitu tanpa peningkatan..maksiat dan fahsya' terus dilakukan..jadi kita perlu duduk bersama diri kita renung dan muhasabah kembali diri kita..adakah selama ini kita kusyuk dan ikhlas melakukan ibadah..? dalam erti kata yang lain..adakah solat kita diterima oleh Allah? dan seluruh amal ibadah kita?


Saya memohon doa menadah tangan kepada Allah supaya menjadikan kita dari golongan mereka yang ikhlas dan kusyuk ketika ibadah..amin..semoga dengan penuisan kali ini akan membangkitkan iman diri saya dan para pembaca sekalian..walahuaalam

Sabtu, 29 Ogos 2009

Anugerah Yang Terindah


Salam sejahtera kepada semua..semoga semua berada dalam rahmat dan inayahnya selalu..sudah lama tidak menulis lantaran program2 yang berjalan membuatkan diriku sibuk dan tidak sempat menulis..kali ini khawatir saya ialah berkenaan dengan perkhabaran iman..

Penulisan kali ini hasil daripada penelitian kepada diri sendiri yang lemah ini..lantaran iman ini kekadangnya naik melonjak tinggi dan kekadangnya jatuh merudum..antara tengah2nya pula sesuatu yang tidak pasti..

Ketika iman kita meonjak naik terasanya kitaah makhuk paling bahagia bersama sang penciptanya..terasa ituah anugerah yang terindah dalam hidup..begitu juga rasanya tingin berterusan berada dalam keadaan itu selama2nya..tapi apa kan daya pasti ada halangan, cabaran dan ujian yang Allah tetapkan bagi hamba2nya untuk menguji mereka..sama ada layak utnuk ke peringkat yang seterusnya ahupun kekal di tempatnya yang sama bahkan jatuh lagi..

Namun anugerah yang terindah tersebut jarang sekali bertapak kukuh seperti kukuhnya bukit uhud dalam diri..ianya sentiasa begitu..ahh..rasanya seperti tersepit di ceah himpitan puluhan ribu manusia..rasa resah dan hiang tujuan terus menghimpit diri..

Tetapi Alah s.w.t tidak pernah meninggalkan hamba3nya tanpa pedoman hidup..maha besar Alah s.w.t meninggakan kepada kita solat fardu berjemaah lima waktu untuk membangkit kembali iman hamba2nya..maha suci Allah..sungguhnya Engkau Maha Pengasih kepada hamba2mu..sentiasa menunggu hamba2nya di waktu siang untuk bertaubat hamba2mu yang melakukan maksiat di malam hari..dan menunggu di waktu malam untuk bertaubat hamba2mu yang berbuat maksiat di siang hari..

Rasulullah s.a.w juga pernah bersabda yang ertinya : jikalau kamu semua kaum yang tidak berbuat maksiat dan bertaubat sejurus selepas itu nescaya Allah akan tukarkan kau dengan kaum yang lain mereka berbuat maksiat dan bertaubat..

Terdetik persoalan di hati..mengapakah Allah mengkehendaki perkara yang sedimikian..?rupa2nya Allah s.w.t amat mengasihi hamba2nya..hanya kita hambanya yang ingin jauh darinya..

Oleh itu..marilah sentiasa kita berdoa selalu kepada Allah s.w.t agar Allah sentiasa member kepada kita petunjuk hidayah untuk kita terus melangkah satu tahap ke satu tahap..ainn ya rabb..semoga penuisan ini akan membantu serba sedikit diri ini untuk meningkatkan keimanan kepadanya..aminnn

Khawatir dijalan hidupku

Asslammualaikum warahmatullah wabarakatuh...

Salam sejahtera kepada semua pembaca-pembaca yang dirahmati Allah sekalian..penulisan saya kali ini ialah berkaitan dengan Khawatir seperti yang saya nyatakan diatas..khawatir ialah sesuatu yang terlintas di fikiran..

Tulisan kali ini terbit hasil pemerhatian, penglihatan, pemikiran atau ape2 je lah yang patut, ianya nasihat untuk diri ini dan untuk bacaan orang lain..kdg2 mgkn juga menjdi nasihat kepada orang lain..

Nasihat atau khawatir pada kali ini terbit hasil dari pemerhatian kepada beberapa pelajar-pelajar universiti yang berjalan2 pulang dari kuliah masing2..

Terdetik di hati ini, inilah rutin harianku..dan rutin orang lain..tidak kira sama ada pelajar, pekerja, pesara, atau apa2 jua bidang..seseorang itu mesti mempunyai rutin hariannya..rutin harian yang saya maksudkan pula ialah saya bahagikan kepada dua..

Yang pertama : rutin harian dalam kehidupan seharian kita dalam apa jua bidang kita berada..
Yang kedua : rutin harian kita sebagai hamba kepada Maha Pencipta kita..

Saya yakin setiap dari kita mesti mempunyai ruitn hariannya..bagi pelajar..bangun tidur solat subuh, bersiap ke sekolah ataupun kuliah, dan begitu juga bagi doktor, mahupun sesiapa sahaja..

Apa yang ingin sentuh pada kali ini ialah rutin harian kita dengan Allah s.w.t sebagai seorang hamba kepada Maha penciptanya..adakah kita akan berterusan begitu sahaja berutinkan harian kita sahaja tanpa ada peningkatan dalam Ibadah kita..

Itu yang saya tertanya diri sendiri..apabila khawatir tersebut terlintas dalam minda saya..saya yakin mesti semua daripada kita ada azam untuk memperbaiki dan meningkatkan amalan ibadah seharian kita dari semasa ke semasa..

Bagaimanakah ia?

Jawapan yang saya cari setakat ini ialah jika ingin meningkatkan amalan ibadah seharian kta kepada Allah ialah banyak mencari Ilmu dan mengamalkannya..kerana dengan ilmulah Allah mengangkat darjat seorang hamba..dan amat berbeza sekali darjat mereka yang berilmu dan tidak berilmu..junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w juga pernah bersabda : ( belajarlah apa yang ingin kamu pelajari..tetapi ingat kamu tidak akan diberi ganjaran kecuali setelah kamu mengamalkannya..)

Saya maksudkan ilmu di sini ialah ilmu akhirat..yang membawa kita kepada mengingati Allah..saya tidak bermaksud untuk kita mengetepikan ilmu2 dunia..tetapi kita harus tidak berhenti dalam mencari ilmu akhirat..kita harus meningkatkan diri kita dari satu tahap kesatu tahap hinggalah sampai ke tahap paling tinggi iaitu golongan yang Allah Reda pada kita dan kita meredainya..waalahuaalam..

Inilah yang terkintas di minda saya siang hari tadi..harap ianya menjadi nasihat untuk diri saya dan sahabat2 sekalian...ameen

updater....

Rabiulawwal Menjelma Lagi




Seringkali terdengar dendangan nasyid dari kumpulan nada murni apabila menjelangnya Rabiuul Awal demi menyambut kedatangan maulidurrasul s.a.w ..terasa sayu di hati ketika terkenangkan junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w dengan perjuangannya yang amat perit demi menyebarkan risalah Allah s.w.t.. beliau dicaci, ditohmah, diseksa, dan macam-macam perkara yang Baginda tanggug untuk umatnya..

Terdetik rasa sayu di hati apabila terkenangkan diri sendiri yang selama ini mnegaku umatnya tetapi tidak pernah menepati pengakuan tersebut..teringatkan perjuangan Baginda seolah2 sebilah pedang yang menusuk di kalbu ini kerana hanya sedikit ataupun tiada langsung pengorbanan diri ini terhadap Risalahnya.sedangkan, kitalah pewaris risalah agunnya, penyebar dakwah hakikinya, dan penyambung perjuangan peritnya..

Akhirnya terdetik dihati segengam keazaman untuk bangun dari kerehatan yang panjang ini dan telah liat segala otot badan ini untuk menjadi salah seorang dari kalangan mereka yang membawa Risalah ini, diuji sepertimana para Rasul diuuji..sebenarnya itulah keindahan hidup ini dan kemanisannya yang sebenar..

Di sini saya ingin memberikan dua tips untuk kita sama2 menghayati malidurrasul ini..

Yang pertama : marilah sama2 kita membaca dan menghayati kembali sirah Baginda s.a.w dengan membuka kitab2 dan buku2 sirah yang muktabar..supaya kita dapat hayati bersama kisah perjuangan baginda dari maulid Baginda sehinggalah wafatnya baginda..

yang kedua : marilah kita sama2 buktikan cinta keta kepada Rasulullah s.a.w dengan mengamalkan sunnah Baginda s.a.w..

saya berharap dengan dua cara ini kita dapat menghayati kembali kisah perjuangan baginda dan juga azam kita akan kembali bangkit semua insyalah..ameennn

....dipost oleh updater

Jom Boikot

URGENSI BOIKOT PRODUK AMERIKA Untuk Hentikan Kebrutalan Israel


Ketika menjelang peperangan Badar, pasukan Rasulullah datang dari arah Timur menuju lembah Badar sebagai lokasi medan pertempuran. Ketika perjalanan sampai pada sumber mata air yang pertama di dapati, Rasulullah memerintahkan kepada pasukan muslimin untuk berhenti dekat sumur Badar tersebut dan membuka perkemahan sebelum esok hari bertempur melawan kafir Quraisy.

Melihat posisi perkemahan yang kurang strategis, salah seorang sahabat, Al-Habab bin al-Munzir bertanya kepada Nabi, "wahai Rasulullah, apakah ini tempat yang Allah wahyukan padamu? Atau ini hanya merupakan strategi dalam perang yang tidak ada turun wahyu tentangnya?" Lalu Rasul menjawab, "Tidak ini merupakan strategi perang".. Maka al-Habab memberikan pendapatnya sembari mengatakan, "saya melihatnya agar kita tidak turun pada tempat itu, tetapi baiknya kita turun pada sumur air yang paling dekat dengan pasukan Quraisy. Kita bisa minum dan mengambil air di sana. Kemudian kita timbun sumur-sumur yang lainnya dengan pasir sampai orang-orang kafir itu tidak bisa menggunakannya. "

Sepenggal kisah diatas adalah sebuah contoh tindakan blokade atau boikot yang pernah dilakukan kaum muslimin. Pasukan kafir Quraisy yang berjumlah 3 kali lipat lebih banyak, dengan kemegahan peralatan perang serta berlimpahnya bahan makanan akhirnya dapat ditumbangkan pasukan muslimin yang berbekal perlengkapan seadanya. Kisah ini menjadi satu pesan bahwa dalam situasi perang, maka segala potensi yang memungkinkan untuk memperlemah pasukan musuh harus dilakukan.

Konteks pengertiannya memang sedikit berbeda antara ‘boikot’ pasukan kaum muslim pada masa perang Badar dengan pengertian boikot pada hari ini. Akan tetapi, substansi dari kedua tindakan tersebut adalahk sejalan, yaitu untuk menghalangi pasukan musuh mendapatkan suplai energi dalam melakukan penjajahan dan pembantaian. Apalagi dalam pertempuran yang sangat-sangat tak berimbang antara Israel dan pejuang HAMAS. Pejuang Palestina hanya bermodalkan rudal-rudal rakitan berhulu ledak minor, sementara pasukan Israel terlaknat menggunakan senjata kimia dan perlengkapan perang modern yang mampu membunuh secara massal dalam sekejap.

harap ambil perhatian kepada semua untuk memboikot produk2 Israel.. updater

Tahun kemangkatan khalifah islam yang ke-34

Pada 10 Februari 2009 (Selasa) genaplah 91 tahun kemangkatan khalifah Islam yang ke-34, Sultan Abdul Hamid II. Walaupun baginda bukan Sultan bagi kerajaan Islam yang terakhir, namun baginda dianggap Khalifah terakhir kerana Khalifah yang dilantik selepas pemecatan beliau tidak lain hanyalah boneka dan tidak mempunyai kuasa.

Siapakah sebenarnya Sultan Abdul Hamid ini?

Baginda telah dilahirkan pada 21 September 1842 dan mangkat pada 10 Februari 1918. Baginda memerintah dari 31 ogos 1876 sehingga dipecat pada 27 April 1909.

Negarawan Jerman, Otto von Bismarck yang terkenal sebagai Chanselor besi pernah berkata “jika kebijaksanaan ialah 100 gram, Abdul Hamid memiliki 90 gram, aku memiliki 5 gram dan 5 gram selebihnya dimiliki oleh pemimpin dan tokoh politik yang lain.”

Begitu sekali negarawan ini menyanjung baginda. Apakah sumbangan baginda kepada umat Islam? Ketika baginda menaiki taKhta, kerajaan Turki Uthmaniah sedang bergelut dengan krisis dalaman yang parah serta ancaman kuasa barat seperti British dan Perancis. Barat menggelar kerajaan Turki sebagai The Sick Man of Europe (orang sakit Eropah). Ketika baginda menjadi khalifah, baginda sedar wujudnya komplot untuk menjatuhkan kerajaan Islam berdasarkan tempoh pemerintahan yang sangat singkat khalifah-khalifah yang sebelumnya. Pada ketika itu umur baginda baru 34 tahun.

Pada suatu hari banker konglomerat Yahudi, Mizray Krusow dan pemimpin Zionis, Herzl telah datang dan menawarkan kepada Sultan Abdul Hamid II:

1. Membayar kesemua hutang kerajaan Daulah Uthmaniyah.
2. Membantu menguatkan angkatan tentera laut Daulah Uthmaniyah
3. Meminjamkan 35 juta wang emas lira Uthmaniyah tanpa bunga.

Sebagai balasannya, mereka mahukan:

1. Dibolehkan warga Yahudi untuk berziarah di Palestine pada bila-bila masa yang mereka inginkan dan selama mana yang mereka ingin berada di “tanah suci” itu.
2. Dibolehkan warga Yahudi mendirikan tempat tinggal berhapiran Jerusalem.

Baginda dengan tegasnya menolak mentah-mentah permintaan ini. Malah langsung tidak mahu berjumpa dengan mereka. Baginda hanya menghantar wakilnya untuk berjumpa dengan orang Yahudi itu.

“Sampaikan kepada Yahudi yang tidak sopan itu bahawa hutang Uthmani bukanlah sebuah hal yang memalukan, Perancis juga memiliki hutang dan hutang tersebut tidak mempengaruhi negara itu. Jerusalem menjadi sebahagian dari tanah Muslim sejak Umar Bin Khattab membebaskan kota tersebut dan aku tidak akan pernah mahu menanggung beban sejarah memalukan dengan menjual tanah suci kepada Yahudi dan menghianati tanggungjawab dan kepercayaan dari kaumku. Silakan Yahudi itu menyimpan wang mereka, dan Uthmani tidak akan pernah mahu berlindung di sebalik benteng yang dibuat dari wang musuh-musuh Islam”.

Namun Yahudi tidak menyerah kalah, pada tahun yang sama (1901), pengasas gerakan Zionisme, Theodore Hertzl sekali lagi mengunjungi Istanbul untuk bertemu dengan Sultan Abdul Hamid II. Sekali lagi baginda menolak untuk berjumpa. Baginda hanya mengutuskan Perdana Menteri.

“Sampaikan kepada Dr. Hertzl untuk tidak mengambil langkah lebih jauh lagi dalam projeknya ini. Aku tidak akan memberikan sejengkal pun tanah dari wilayah Palestine kerana memang tanah ini bukan milikku, tanah ini milik Daulah Islam. Daulah Islam yang telah mengobarkan jihadnya demi untuk penggabungan wilayah ini, dan mereka telah mengaliri tanah ini dengan darah mereka. Silakan Yahudi menyimpan kembali wang mereka. Jika khalifah Islam suatu hari nanti berhasil dihancurkan, mereka boleh mengambil tanah Palestin dengan percuma. Tapi selama aku masih hidup, aku lebih memilih menusukkan pedang ke dalam tubuhku daripada harus melihat tanah Palestine dipotong dan dilepaskan dari Khilafah Islam. Ini adalah suatu hal yang tidak akan terjadi. Aku tidak akan memulai memotong tubuh sendiri sementara ia masih hidup”.

Sejak daripada itu Yahudi mula berpakat dengan Inggeris untuk menjatuhkan kerajaan Islam dan merampas tanah Palestine. Namun benar kata baginda ia tidak berlaku sementara baginda masih hidup.

Baginda sedar hanya kesatuan ummah yang akan berjaya menyelamatkan Islam. Baginda membina landasan keretapi Hijaz. Jaringan itu terbentang dari Damaskus ke Madinah dan dari Aqaba ke Maan (India). Banyak sarjana dari Indonesia, Afrika, dan India dibawa ke Turki untuk projek-projek pembangunan institusi pendidikan dan pembangunan masjid-masjid di seluruh wilayah Daulah.

Dakwah Sultan Abdul Hamid II turut sampai ke tanah Melayu. Namanya sering disebut dalam bacaan doa sewaktu kerajaan Islam berada dalam keadaan retak menanti belah. Baginda menghantar Muhammad Kamil Bey sebagai duta Pan Islamism ke kepulauan Melayu. Malangnya nasib Muhammad Kamil Bey tidak begitu baik kerana beliau dijatuhkan hukuman gantung di Mnyamar oleh British kerana dakwaan cuba mengancam kuasa koloni.

Seruan Pan Islamism turut sampai ke negeri Jepun. Maharaja Jepun, Mutsuhito Meiji (1867-1912) telah menghantar jemputan kepada Sultan Abdul Hamid agar mengutuskan mubaligh Islam ke Jepun. Maharaja Mutuhito itu menulis:

“Kita berdua adalah maharaja empayar Timur. Adalah menjadi kemahuan dan keperluan masyarakat kita untuk saling mengenal dan berhubung baik. Aku melihat kuasa koloni Barat menghantar pendakwah-pendakwah mereka ke tanah airku, tetapi aku tidak bertemu dengan mubaligh agamamu, Islam. Hantarlah mereka ke tanah air ini agar pelajaran agamamu dapat membina hubungan moral antara engkau dan aku.”

Semoga Allah memasukkan baginda ke dalam syurga. Al Fatihah

..dipost oleh updater

Saranan Imam Assyahid Hassan Al-Banna

Assalamualaikum..
dalam kesempatan ini mari sama-sama kita menelaah sejenak salah satu usul yang telah digariskan oleh imam asyahid hassan al-banna untuk sama-sama kita mengambil istifadah darinya..

الأصل الأول

الإسلام نظام شامل يتناول مظاهر الحياة جميعًا، فهو دولة ووطن أو حكومة وأمة، وهو خلق وقوة أو رحمة وعدالة، وهو ثقافة وقانون أو علم وقضاء، وهو مادة أو كسب وغنى، وهو جهاد ودعوة أو جيش وفكرة، كما هو عقيدة صادقة وعبادة صحيحة، سواءً بسواءٍ".

هذا الأصل يُعالج:

- ربانية المصدر

- شمولية المنهج

- عمومية الرسالة

- عالمية الدعوة

- أخلاقية الوسيلة والغاية وخصائص الدعوة الإسلامية بوجه عام

هذا الأصل يقرر حقيقة مهمة من حقائق الإسلام، وهي: شمولية الإسلام لكل مظاهر الحياة، ومن أدلة الشمولية قوله تعالى: ﴿لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّآئِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ﴾ (البقرة: 177).

فهذه آية واحدة من آيات الله بيَّنت الشمول في الإسلام، فهي تتضمن: العقائد والأخلاق والعبادات والمعاملات، فنحن نقرأ في الصلاة آيات العقيدة والعبادة، والحكم والقضاء والسياسة، والتجارة والدَّيْن والجهاد والقتال:

العقيدة والعبادة ﴿وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ﴾ (البينة: 4).

والحكم والقضاء والسياسة ﴿فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا﴾ (النساء: 65).

والتجارة والدَّيْن ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُب بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ﴾(البقرة: من الآية 282).

وهكذا اتصل الإخوان المسلمون بكتاب الله واستلهموه واسترشدوه، فأيقنوا أن الأساس هو المعنى الكلي الشامل، وأنه يجب أن يهيمن على كل شئون الحياة، وأن يصطبغ بها جميعًا، وأن تنزل على حكمه وأن تساير قواعده وتعاليمه وتستمد منه، ما دامت الأمة تريد أن تكون مسلمةً إسلامًا صحيحًا.

ولكي يتأصَّل هذا الفهم وضع الإمام البنا أهدافًا توصلنا للغاية المنشودة وهي:

- إصلاح النفس

- تكوين البيت المسلم

- إرشاد المجتمع

- دعوة الحكومة لتطبيق شرع الله

- الدعوة للوحدة الإسلامية

والسبيل إلى ذلك:

أولاً: دعوة تضبطها الحكمة والموعظة الحسنة.

ثانيًا: تربية إسلامية أساسها منهاج القرآن وسنة المصطفى صلى الله عليه وسلم.

ثالثًا: من هذه اللبنات التي تُربَّى تنشأ الأسرة، فالجماعة، فالحكومة المسلمة، حتى يتحقَّقَ الغرض المنشود بإذن الله.

ثم أردف ذلك بتحديد مناهج التربية كي يُفهَم الإسلامُ فهمًا شاملاً، فوضع:

1- منهاجًا للعقيدة: بلا إفراط ولا تفريط، يُستقى من معين السلف الصالح، يبني رجالاً تغرس في نفوسهم مشاعر ثلاثة: الشعور بعظمة هذه الرسالة- الاعتزاز بالانتساب إليها- الثقة في نصر الله.

2- منهاجًا للعبادة: يقوم على صحة الاعتقاد، وصدق الاتباع، ويمتاز بالشمول والعموم، والكمال والدوام، ولا يفرق بين العقيدة والشريعة، ولا الصلاة والجهاد.. شمول حتى يقول المسلم ﴿قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي للهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ﴾ (الأنعام: 162).

وعموم يحقق قوله تعالى:﴿قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ﴾ (الأعراف: 158).

وكمال يحقق قوله تعالى: ﴿مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ﴾ (الأنعام: 38).

ودوام يحقق قوله تعالى: ﴿وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ﴾ (آل عمران: 85).

3- منهاجًا للحركة: يهتم بالداعي، بصفاته الأخلاقية والسلوكية، كما يهتم بالوسائل والقواعد التي يتبعها والمراحل التي يجب أن يمر بها.. يقول الإمام الشهيد: "كان نتيجة هذا الفهم العام الشامل للإسلام عند الإخوان المسلمين أن شملت فكرتهم كلَّ نواحي الإصلاح في الأمة، وتمثَّلت فيها كلُّ عناصر غيرها من الفكر الإصلاحي، وأصبح كل مُصلح غيور يجد فيها أمنيته، والتقت عندها آمال محبي الإصلاح، الذين عرفوها، وفهموا مراميها".

وتستطيع أن تقول ولا حرج عليك: إن دعوة الإخوان المسلمين دعوة سلفية وطريقة سنية وحقيقة صوفية وهيئة سياسية وجماعة رياضية وشركة اقتصادية وفكرة اجتماعية ورابطة علمية ثقافية.

mursyidmedina

Perang di Gaza

hamas-army1

Perang 22 hari di Gaza akhirnya dimenangi oleh Islam mengalahkan tentera Israel yang lebih ramai, peralatan yang canggih serta bantuan serangan dari udara dan laut. Kini usaha dan tenaga ditumpu kearah membina semula infrastruktur Gaza yang musnah. Dalam masa yang sama penduduk Gaza bercerita tentang karamah (keramat) yang berlaku sepanjang Jihad tersebut. Ini membangkit lagi keimanan dan semangat mereka untuk terus berjuang membebaskan bumi Palestin dari penjajahan Yahudi dan Kuasa-kuasa Besar Dunia. Dari ceramah dalam program “Malam Selamatkan Palestin” di Masjid Sikamat, Seremban anjuran ISMA NS yang disampaikan oleh wakil Palestin, Naji As-Sarhiy dan badan-badan kebajikan yang pulang dari Gaza baru-baru ini, berikut adalah sebahagian kecil dari kisah-kisah Karamah tersebut yang sampai kepada saya :

  1. Mujahideen, walaupun tangkas di medan darat, namun terdedah kepada bahaya serangan dari udara yang dikuasai 100% oleh tentera Israel. Satu ketika datang sekumpulan burung berhampiran dengan mereka. Tiba-tiba burung-burung tersebut terbang secara mengejut seolah-olah ada sesuatu akan berlaku di situ. Melihat keputusan burung-burung tersebut, para Mujahideen juga segera meninggalkan tempat tersebut. Hanya beberapa ketika selepas itu tepat di tempat tersebut dibedil oleh tentera Yahudi.
  2. Ketika para Mujahideen bertekad untuk menyerang kawasan tentera Israel, datang kabus meliputi kawasan tersebut, lalu mereka dapat mara sehingga ke tengah-tengah tentera Yahudi sedang musuh tidak dapat melihat mereka. Para mujahideen dapat menembak kesemua musuh dengan mudah.
  3. Seorang doktor menceritakan ketika dia membedah seorang mujahid yang dibom oleh Yahudi hingga habis tubuh badannya dimasukki serpihan besi (sharpnel). Mujahid tersebut masih hidup kerana jantungnya tidak ditembusi serpihan besi tersebut kerana serpihan dibahagian dadanya melekat pada kitab Al-Quran yang beliau letakkan di dalam poket bajunya.
  4. Enam roket dilancarkan dan berjaya membunuh musuh sedangkan ketua belum lagi mengeluarkan arahan agar roket dilancarkan. Apabila ditegur oleh ketua, para mujahideen menafikan mereka melancarkan apa-apa roket. Apabila diperiksa, memang keenam-enam roket tersebut masih ada di tempat pelancarnya.
  5. Apabila seorang tentera Yahudi disoal oleh wartawan talivisyen kenapa matanya menjadi buta. Dia menjawab datang seorang memakai pakaian puti dan melemparkan pasir ke matanya.
  6. Beberapa orang tentera Yahudi mengatakan bahawa tentera HAMAS yang mereka lihat memakai pakaian putih, sedangkan para Mujahideen memakai pakaian ala tentera seperti biasa.
  7. Seorang wanita mengandung disahkan doktor disetiap pemeriksaan bahawa kandungannya adalah bayi perempuan. Sebaik suaminya syahid dalam Perang Gaza, pemeriksaan doktor mendapati kandungannya adalah seorang lelaki.
  8. Dalam masa 22 hari peperangan, bayi-bayi lelaki yang dilahirkan lebih ramai dari kebiasaan iaitu lebih dari 3000 orang bayi lelaki. Bilangan yang terbunuh ialah seramai lebih 1300 orang (sahaja). Allah swt menggantikan dalam peperangan tersebut, mujahideen masa depan yang lebih ramai.

Apabila jenazah Hasan Ismail Abu Syanab yang syahid pada hari pertama serangan Yahudi ke atas Gaza, hendak dikebumikan diliang lahad ayahnya, Asy-Syahid Ismail Abu Syanab, yang syahid 5 tahun lalu, mereka dapati jasad Ismail masih dalam keadaan seperti mula-mula dikebumikan 5 tahun lalu. Kain kafannya masih putih bersih. Sila ke laman Karamah Asy-Syahid Ir. Ismail Abu Syanab di Gaza. Beliau adalah salah seorang pengasas dan pemimpin HAMAS.

“Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda keterangan Kami di ufuk dan dalam diri-diri mereka sendiri sehingga jelas kepada mereka bahawa Dia adalah benar. Tidakkah cukup lagi bahawa Tuhanmu, sesungguhnya Dia menyaksi segala sesuatu. “ (Fussilat:52).

Ustaz Halim www.inijalanku.wordpress.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...