Social Icons

Jumaat, 11 Jun 2010

Rasulullah..contoh khayalan atau hakiki


bismillah..alhadmulillah..wassalatu wassalamu ala rasuluillah..waala alihi wasahbihi waman walah..

Assalamualaikum dan semoga di berkati Allah sentiasa..


penulisan kali ini terhasil dari pembacaan kepada sebuah buku..qabasat haularrasul yg saya terjemahkan sebagai cetusan2 sepanjang perjalan Arrasul..di karang oleh ustaz muhammad abg kepada ust sayyid..dalam muqaddimah beliau yg panjang..beliau menyentuh tentang Rasulullah s.a.w..dan perkara yg di titikberatkan dalam penulisannya tentang rasulullah sa.w. ialah berkenan dgn peribadi baginda s.a.w yang merupakan contoh agung dari Allah s.w.t kepada seluruh umat manusia..


perbincangan beliau sebenarnya agak panjang, saya hanya akan meringkaskan dan mengambil point yang rasa penting utk disampaikan..


antara point besar yg beliau sampaikan dan amat2 menyentuh hati, jiwa dan perasaan dan sebenarnya membetulkan sedikit kekeliruan dan menetapkan lagi kefahaman ialah adakah Rasulullah s.a.w itu sebagai manusia yg merupakan contoh yg agung yg manusia boleh ikuti ataupun hanayalah sebagai khayalan dalam minda manusia dan ianya amat mustahil utk mencontohi baginda s.a.w..


beliau ada menyebut dengan penuh kesedihan bahawa ramai yg menganggap Arrasul adalah hanya sekadar khayalan dan manusia x mampu utk mengikuti..


Allah s.w.t berfirman dalam surah alkahfi bahawa rasulullah s.a.w menyebut sendiri bahawa baginda adalah seorang manusia yang diberi wahyu kepadanya..perkataan manusia adalah terlalu dekat dgn diri kita selaku manusia..seolah2nya ayat itu menyebut bahawa Allah mengutuskan seorang rasul yang juga manusia di kalangan kamu..bukanlah malaikat yg kamu tidak boleh dicontohi sama sekali..dan satu lagi ayat dari surah ali imran..rasulullah s.a.w menyatakan bahawa jikalau kamu menyintai Allah maka ikutlah aku nescaya Allah akan menyintai kamu. Ayat ini menunjukkan mengikuti rasulullah s.a.w adalah tidak mustahil kerana Rasulullah menyurh utk mengikutinya..


Oleh itu komen beliau itu sangat menarik dan seharusnya umat islam hari ini..kembali utk mencontohi nabi mereka s.a.w..bukan pada pakain..tapi pada akhlak, sirah perjalanan hidup baginda.. kerana baginda telah membawa sebuah manhaj dalam kehidupan baginda..dengan manhaj tersebut islam tertegak dan tersebar di seluruh dunia..


Maka Rasulullah s.a.w bukanlah contoh yg mustahil tapi contoh yg adil yg perlu kita ikuti dan kita contohi dalam setiap sudut kehidupan kita..


Wallahuaalam..


akhir kata..saya tinggalkan dengan sebuah nasyid lama..maulay oleh husayyan..

catatan : ikram

musim : freedom gaza and bola..



0 Komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...