Social Icons

Rabu, 30 Jun 2010

politk dan peranan anda..

bismillahirramanirrahim..alhamdulillah wasallatu wassalamu ala rasulillah..

Alhamdulillah bersyukur kepada Allah exam kat Mesir ni rata2 semua dah habis..pelajar2 kat mesir ada yang sibuk berjalan sana dan sini, balik Malaysia, start kelas2 talaqi di masjid Azhar dan sebagainya..

kali ni saya ingin kongsikan tentang politik sikit..sebelum tu saya suka utk menerangkan yang politik adalah salah satu bahagian yang Islam pentingkan tetapi bukanlah segala2nya dalam Islam..so..saya suka kaji politik tapi saya rasa belum masa utk saya masuk politik di suasana umat Islam yang tenggelam di arus dunia..ni mungkin pendapat peribadi..anda boleh setuju dengan saya dan boleh tidak setuju dan juga boleh bincang dengan saya kalau ingin tahu lebih lanjut tentang pendapat saya ini..

politik dunia Islam hari ini hambar dengan diamnya kuasa2 umat Islam utk mempertahankan nama Islam di merata dunia..umat islam pada hari ini di tindas di, di, macam2 saya tak perlu sebut rasanya semua orang arif tentang perkara ini..yang menjadi tanda soal sampai bila umat Islam akan menjadi sebegini..?

ada yang menjawab mengatakan yang memerintah sekarang ini bukanlah orang Islam yang sebetul2nya Islam..oleh itu politiknya didirikan atas dasar memisahkan agama dari dunia dan ramai yang menjawab terdiri atas asas ini..jawapan tersebut ada betulnya..

tapi yang menjadi tanda soal kenapa mereka yang bergelar betul2 Islam tidak boleh memerintah? ada yang menjawab pilihan raya di jalankan atas dasar penipuan dan sebagainya..namun, soalan ini memerlukan pengkajian dan pemerhatian yang mendalam..saya tak berniat nak menjelaskan perkara tersebut di sini..tapi mungkin anda boleh berbincang dan bertukar pendapat dengan saya..saya alu2kan perbincangan..mungkin post2 yang seterusnya saya akan cuba menulis tentang itu walaupun ianya agak berat memerlukan pengkajian sirah Rasulullah dan sebagainya..

kali ini sekadar saya ingin kongsikan dari sudut amalinya apa yang kita boleh lakukan utk perjuangkan Islam walau kita x dapat nak menakluki pemerintahan dan menyumbang utk Islam dari sudut ketenteraan dan sebagainya..

antara yang kita boleh sumbangkan ialah..

1. tingkatkan potensi diri walau di bidang apa yang anda ceburi..saya pelik dengan sebahagian rakan saya yang tak ingin belajar tinggi2 hanya cukup sekadar peringkat diploma atau ijazah..jikalau anda mampu maka anda perlu teruskan..sebenarnya umat Islam hari ini memerlukan mereka yang berjiwa besar dan berwawasan dan bermatlamat yang tinggi..teringat kata2 seorang pejuang Hamas yang sudah Mati syahid :

الاسلام عظيم لا يحمله الا العظماء فكن من العظماء

maksudnya Islam itu agung dan tidak boleh memikulnya kecuali mereka yang agung ( berjiwa besar dan sebagainya sifat mereka yang agung ) maka jadilah kamu di kalangan mereka yang agung..

2. mendirikan Islam di dalam diri kamu nescaya akan tertegaknya Islam di negara kamu..kata2 seorang mujahid yang pemikirannya adalah jika kamu ingin mebangunkan Islam kembali kamu dahulu perlu mendirikan Islam dalam diri kamu..seterusnya orang sekeliling akan terkesan dan jika semua orang yang memahami Islam mengamalakan Islam yang betul dalam diri mereka dalam kalangan keluarga mereka nescaya Islam akan bangun suatu hari nanti..

3. menbentuk diri supaya tidak cinta dunia dan takut utk mati..dua wabak ini disebut oleh Rasulullah s.a.w dalam hadis menceritakan keadaan umat akhir zaman yang ramai akhirnya dilanda penyakit ini..

4. menghidupkan masjid di kawasan rumah anda. semua boleh menghidupkan masjid di kawasan rumahnya..kalau tak mampu utk ajak orang lain anda sendiri pergi ke Masjid pada setiap waktu utk mendirikan solat..ini kerana, zaman Rasulullah s.a.w masjid2 akan penuh dengan manusia tanda manusia mengingati Allah berbeza dengan kita hari ini..

5. menyebarkan tentang tanggungjawab umat Islam pada hari ini yang dilupakan daripada tanggungjawab manusia dengan tuhannya dan juga antara sesama muslim yang bersaudara yang menuntut seorang itu beribadat dan menyerah diri kepada Allah dan juga membantu dan menolong umat Islam yang di zalimi..

6. banyakkan berdoa.. sebab doa itu ialah senjata mukmin..

7. boikot barangan2 amerika dan israel dan meninggalkannya sama sekali..

8. menyertai mana2 kumpulan yang ingin menhidupkan Islam dan jangan berdiam diri dan seorang diri..

dan lain2 banyak lagi yang kita boleh laksanakan sebagai individu Muslim..kalau diperhatikan jikalau semua orang melaksanakan perkara2 yang di atas sebenarnya kita telah banyak membantu Islam dan muslimin di dunia..cumanya perlukan kita beramal dan melakukannya dengan seikhlas hati..selamat beramal dengan 8 perkara di atas yang saya cuba kongsikan bukan terkumpul kepada 8 tetapi banyak lagi..

dan yang pentingnya umat Islam hari ini memerlukan anda yang berjiwa besar.......

catatan : ikram
mood : lepas exam..

0 Komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...