Social Icons

Rabu, 30 Jun 2010

Amru al Ass..

Bismillahirrahmanirrahim..alhamdulillah wasslamu ala rasulillah..

khawatir imaniyyah kali ini.. saya kongsikan tentang satu hadis yang muqarrar pada saya tahun ni dam subjek Hadis tahlili..saya tak ingin menceritakan tentang semua hadis tersebut..saya cuma akan ambik beberapa point utk dikongsikan bersama..

Hadis yang diriwayatkan oleh Imam muslim r.a..menceritakan tentang kepentingan haji..tapi bukan tentang kepentingan haji tu saya ingin kongsikan..tapi berkaitan dengan kematian..

Hadis ini menceritakan hujung2 kehidupan seorang sahabat yang mulia yang banyak berjasa kepada Islam iaitu Amru Ibn Al Ass..

Ketika sampai masa akhir kehidupan beliau..beliau menangis..dan begitulah para sahabat apabila tiba saat tiba kematian mereka akan menangis..tapi bukanlah kerana sedih meninggalkan dunia..Amru ibn al Ass di Tanya oleh anaknya Abdullah ibn Amru kenapa dikau menangis wahai ayah..bukankah Rasulullah telah menjanjikan syurga buatmu..

Amru ibn al Ass menjawab : aku telah melalui 3 keadaan dalam hidupku ini..

Pertama : ketika aku masih belum memeluk islam..pada masa itu aku paling benci kepada Rasulullah dan aku berharap aku dapat membunuhnya..jikalau aku mati dalam keadaan itu..maka nerakalah bagiku

Kedua : seterusnya aku diberi hidayah dan memeluk islam maka Rasulullah orang yang paling aku sayangi dan cintai..aku sangat berharap dapat mati dalam keadaan itu maka aku berharap aku salah seorang dari ahli syurga..

Ketiga : sekrang ini aku berada di beri pemerintahan di sana dan disini aku tidak tahu apakah keadaannya ketika ini..jikalau aku mati maka tanamlah aku seperti manusia yang lain..

Pengajaran..

- Amru Ibn al ass seorang sahabat yang banyak berjasa terhadapa Islam di saat2 akhir kematian beliau takut akan kematian tersebut dan api neraka Allah..

- Amru Ibn Al Ass menunjukkan contoh yang baik dalam bermuhasabah diri..

- Kita patut bersyukur jilakau masih berada dalam ketaatan dan perlulah kembali jikalau berada dalam kemaksiatan kerana mati itu dating bila2 masa sahaja..klau kita mati dalam keadaan ketaatan kepada Allah maka bergembiralah..

- Jikalau kita berada dalam ketaatan kepada Allah..bencilah utk kembali kepada keadaan dahulunya setelah Allah memberi hidayah kepada kita dan kita dapat kembali..

- Jangan sesekali cuba mencari balik zaman di mana kita berada dalam kemaksiatan kepada Allah..sedarlah Allah telah selamatkan kita dari itu..

- Saya melihat ada orang yang Allah telah selamatkan dia kemaksiatan lalu dia ingin juga kembali ke keadaan tersebut..

- Mohon ampun terhadap dosa2 lalu..

- Janganlah kita sesekali merasa aman daripada siksaan Allah s.w.t walau seketika..segeralah bertaubat dan mohon ampun..

Mungkin itu beberapa pengajaran dari hadis tadi..yang penting sama2 kita amalkan..paling kurang kita muhasabah diri kita di manakah keadaan kita sekarang ini..klau dalam kemaksiatan maka sampailah masanya utk kita kembali..
Dan janganlah sesekali mengimpikan utk kembali kepada kemaksiatan setelah Allah selamatkan kita daripadanya..

Semoga bermanfaat..

0 Komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...