Social Icons

Jumaat, 11 Jun 2010

kematian satu peringatan..

Bismillahirahmanirrahaim..alhamdulillah..wassalatu wassalamu ala rasulillah..waala alihi wasahbihi waman walah..
Asslamualaikum dan selamat semua..
Ada sahabat saya saif tulis dekat facebook yang hari ini merupakan ulang tahun kajadian ain sukhnah. Seorang di kalangan mereka telah kembali ke rahmatullah dalam kejadian itu menemui Rabbul alamin. Dan pada hujungnya dia tulis..jadikanlah kematian itu sebagai peringatan..
Dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w pernah menyebut :
كفى بالموت ذكرا
Maksdunya : cukuplah kematian itu sebagai peringatan.
Hadis yang cukup2 mendidik manusia dalam hanya 3 perkataan. Kelangsungan daripada hadis tersebut seribu suatu pengajaran. Tapi adakah mereka yang ingin mengambil pengajran tersebut?
Baru2 ini saya mendengar ceramah oleh ust amru Khalid. Dia menyebut tentang kematian2 yang mudah yang kita semua berharap utk menjadi sepertinya.
Antara contoh kematian2 tersebut ialah kisah kematian sahabat aljalil Bilal ibn rabah alhabasyi. Ketika saat baginda nazak dan sudah tidak terdaya menuggu kematian. Isterinya menangis dengan penuh kesedihan atas keadaannya itu. Lalu bilal menjawab : jgn lah menangis. Tapi gembiralah dengan sepenuh hati lalu dia berkata :
غدا ألقى الأحبة محمدا وصحبه
Mksdunya : besok aku akan berjumpa dgn mereka yang aku cintai. Muhammad dan para sahabatnya.
Dan satu contoh lagi daripada kisah2 sahabat x ingat nama sahabat tersebut tapi kisahnya ketika saat2 kematian dan tgh nazak dia menangis. Lalu hadirin di sekeliling pon berkata jgnlah dikau menangis. Lalu dia menjawab : aku bukan menangis keranan sedih utk meniggalkan dunia ini. Tapi sedih kerana akan meniggalkan solat malam dan membaca al quran.
Jawapan yang amat membuat hati sesiapa sahaja yang beriman tersentak menangis dan tidak mampu di hadapannya. Dan kisah2 para2 ulama yang meniggal dalam keadaan sedang bersujud iaitu abdul hamid kisyk rahimahullah seorang khatib dan daie besar di mesir yang sentiasa memperjuangkan hak dan menjatuhkan yang batil.
Benak hati ini sentiasa tersentak dgn kisah2 kematian yg seperti ini. Terasa sangat2 jauh dengan mereka apatah lagi ingin mati seperti mereka. Dalam keadaan tenang dan damai. Perjuangan yang mengandungi seribu satu maksud yang tersirat. Semuanya d serahkan kepada Allah tanpa ada secebis daging yang memikirkan selain reda Allah s.w.t..
Semoga Allah merahmati mereka sekalian. Sebuah hadis lagi yang diriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w seorang arab badawi bertanya bilakah berlakunya hari kiamat dan keadaan hari kiamat. Lalu Rasulullah s.a.w menjawab. Janganlah bertanya tentang bila dari kiamat dan sebagainya. Tapi tanyalah dirimu apa yang kamu sediakan utk menghadapinya.
Semoga Allah mengubati hati2 yang keras ini dan mengembalikannya kepada tuhannya..aminn ya rabb..
Catat oleh ikram..
Mood : sedih..huhu..

0 Komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...